Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 februari 2018

1990 Henri Giraud Fût de Chêne

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

10 december 2017 (hos Martin & Emma)



Från och med 1990 t o m 2000 var Fût de Chêne en renodlad årgångschampagne. Därefter har den gjorts om till en multi-vintagecuvée, baserad på en basårgång som kombineras med reservvin från många årgångar, samtidigt som Henri Giraud lanserat prestigevinet Argonne som husets nya årgångschampagne.

Det här är alltså den allra första årgången av Fût de Chêne. Totalt gjordes det endast 8000 flaskor av denna champagne och man kan ju undra hur många som fortfarande finns kvar! Färgen är mörkt gyllengul och ger, liksom både doft och smak, ett klart moget intryck. Dessvärre känns den inte så pigg som man skulle önska. Det är dock helt klart en fantastisk champagne och rätt lagrad flaska lär prestera finfint under flera år framöver!

Dracks vid en provning tillsammans med Vilmart Cœur de Cuvée 2009, Vincent Charlot Clos des Futies 2009 och Billecart-Salmon Blanc de Blancs 1996. Henri Giraud utsågs, trots tuff konkurrens, till kvällens bästa vin.

Doft: Mogen och komplex doft med efter hand tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt (framförallt äpplen), apelsinmarmelad, apelsinskal, nötter, shiitake och lite knäck.

Smak: Mogen, frisk och fyllig smak av torkad frukt, nötter och apelsin. Möjligen lite gräddkola. Relativt hög, årgångstypisk syra.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2010-2020

Mina intryck av andra utgåvor av Fût de Chêne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar