Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 3 januari 2018

2012 Marc Hebrart Special Club

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

17 november 2017 (Pers kontor i Göteborg)



Denna Special Club är gjord på pinot noir från Mareuil-sur-Aÿ och Aÿ samt chardonnay från Mareuil, Oiry och Chouilly. Pinotodlingarna i hembyn Mareuil är för övrigt odlarens äldsta och fint belägna på sluttningarna ovanför Philipponnats berömda vingård Clos des Goisses.

Årgången 2012 fortsätter att övertyga! Den här champagnen är väldigt charmig och känns mycket lovande. Givetvis ung, men redan väldigt tillgänglig. Den kommer dock att vinna på 5-6 års lagring! Flaskan köpt på Systembolaget, där den fortfarande finns tillgänglig i vissa butiker.

Doft: Komplex, fruktig och rökig doft med inslag av framförallt apelsinskal och hallonkärnor. Efter lång tid i glaset framträder tydliga toner av filmjölk.

Smak: Fruktig, charmig och lättsam! Den bjuder på en kombination av apelsin, apelsinskal, persika och röda bär.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028

Champagnen dracks som föråkare innan en fantastisk rieslingprovning med följande kombattanter:



Den drabbningen vanns för övrigt av Keller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar