Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 januari 2018

2008 Pol Roger Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

30 november 2017 (på kontoret)



Pol Rogers fyra årgångschampagner – Vintage, Blanc de Blancs, Rosé och Cuvée Sir Winston Churchill – är genomgående mycket bra viner, t o m fantastiska i många fall. Vintage är alltid en blandning av 60 % pinot noir och 40 % chardonnay, vilket brukar ge ett generösare uttryck än systervinet Blanc de Blancs. 2008:an är fortfarande ung, men den är redan mycket, mycket bra och har helt klart potential att utvecklas till en av de bästa årgångarna någonsin!

Champagnen dracks vid en provning, som jag anordnade för mina kollegor, tillsammans med Palmer & Co Blanc de Blancs 2012 och Henri Giraud Fût de Chêne MV09. Pol Roger utsågs till provningens vinnare med 16 bäströster av 29! Flaskan köpt på Systembolaget precis innan provningen. Årgångsbytet till 2009 har för övrigt redan inletts, så den som vill hinna lägga beslag på några 2008:or bör skynda sig!

Doft: Komplex, brödig och något utvecklad doft med inslag av jäst, gröna äpplen, brioche, fänkål, margarin och lite vit choklad.

Smak: Fruktig; fortfarande ung men med en fin koncentration av äpplen, grapefrukt och hasselnötter.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Mina intryck av andra årgångar av Pol Roger Vintage:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar