Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 januari 2018

2005 Paul Bara Annonciade

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

2 december 2017 (på kontoret)



Annonciade är Paul Baras nya prestigechampagne och detta är den andra årgången (2004 var den första). Champagnen är en hyllning till Annonciade Robert, dotter till en vinodlare i Bouzy, som 1836 gifte sig med den unge tunnbindaren Auguste François Bara. På sätt och vis kan man säga att historien om Champagne Bara startade då, men det var först på 1950-talet som Paul Bara började sälja champagne under eget namn. Den första årgången av Annonciade gjordes på 100 % pinot noir medan 2005:an är en blandning av 70 % pinot noir och 30 % chardonnay. Den är fatjäst och därefter lagrad på nya ekfat i sex månader. Dosage på 6 g/l. Okänt degorgeringsdatum. Flaskan köpt av Franska Vinlistan i november 2017.

Den här champagnen känns oerhört lovande, men är mycket ung i dagläget! Den dracks vid en Paul Bara-provning tillsammans med Special Club Rosé 2012 och Special Club 2006. Annonciade utsågs till provningens bästa vin, men själv tyckte jag att rosén var snäppet bättre idag.

Doft: Knuten, efter hand något parfymerad doft med viss fatkaraktär och en aning sherrytoner. Inslag av grädde, vanilj, ek och tvål.

Smak: Mycket ung; torr och efter hand något bärig. Äpplen, ljusa körsbär, vanilj och knäckebröd. Relativt lång, men diskret eftersmak av gula äpplen och äppelskal.

Betyg idag: 87(++)

Sannolikt bäst: 2023-2035


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar