Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 december 2017

2000 Moët & Chandon Grand Vintage Rosé

(41 % pinot noir, 39 % chardonnay, 20 % pinot meunier)

14 oktober 2017 (hemma)



Det här är den 36:e årgången av Moëts årgångsrosé (1920 var den första). Enligt husets hemsida degorgerades årgång 2000 i februari 2007, men det är inte säkert att det stämmer för just den här flaskan. Dosagen sägs enligt samma källa uppgå till 9 g/l, d v s klart högre än de senaste årgångarna som har en sockertillsats på 5 g/l.

Årgång 2000 i Champagne är generellt en klart medioker sådan, men den här utgåvan av Moët Grand Vintage Rosé presterar riktigt bra! Den bjuder på fin intensitet, härlig komplexitet och medium längd. Flaskan köpt på Le Parvis i Reims i juli 2017.

Doft: Utvecklad, komplex, bärig och kryddig doft med inslag av blodapelsin, jord, blöta höstlöv, jordgubbssylt, tranbär och järn.

Smak: Utvecklad, frisk, torr, bärig och relativt koncentrerad. Blodapelsin, blodapelsinskal, jordgubbar, tranbär och blod. Hög syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2015-2020

Texten på baksidesetiketten blandar märkligt nog ihop Grand Vintage Rosé 2000 med dess vita systervin Grand Vintage. Den uppgivna druvmixen stämmer för rosén, men ”husets 67:e årgång” syftar uppenbarligen på Grand Vintage:



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar