Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 december 2017

1993 Bruno Michel Coteaux Champenois Moussy Blanc Les Oubliées

(100 % chardonnay)

14 september 2017 (hemma)



Det här är ett stilla vitt vin från odlaren Bruno Michel som hunnit få riktigt lång lagring. Det är mycket bra, men känns förvånansvärt oförlöst för att vara ett vin från 1993! Möjligen är det så att jag misstar mig och att det istället handlar om begynnande trötthetssyndrom, men jag hittar inga andra ålderskrämpor och väljer därför att tro att vinet snarare är ungt än gammalt! För säkerhets skull dricker jag flaskan över tre dagar; vinet håller ihop väl under denna period men utvecklas inte nämnvärt. Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i juli 2017.

Doft: Härliga toner av utvecklad chardonnay med inslag av mango, halm, jäst och ljust bröd.

Smak: Lätt, len och elegant. Något utvecklad, men förhållandevis oförlöst. Primärt gula äpplen och citron.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar