Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 20 november 2017

1989 Pannier Egérie de Pannier

(chardonnay, pinot noir, pinot meunier)

26 augusti 2017 (hemma)



Egérie är kooperativet Panniers prestigecuvée. Det här är en sendegorgerad flaska som jag köpte på Systembolaget i februari 2016.

Det är en mycket lättdrucken och mycket trevlig champagne! Flaskan dricks över tre dagar och håller, sin ålder till trots, ihop fint under denna period. Den blir sannolikt inte bättre än så här!

Doft: Utvecklad doft med inslag av klister, röda äpplen, smör, nötter och mandelmassa. Efter hand tydliga sherrytoner.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Röda äpplen, söt citrus (apelsin) och russin. Den är härligt koncentrerad, men visar samtidigt upp vissa tecken på trötthetssymptom.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2012-2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar