Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 19 oktober 2017

André Jacquart Mesnil Experience

(100 % chardonnay)

4 augusti 2017 (hemma)



André Jacquart – ej att förväxla med det tämligen mediokra Reims-baserade kooperativet Jacquart – är en ambitiös odlare med härliga champagner. Årgångslösa Mesnil Experience görs på chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger. Den är delvis fatjäst och har en dosage kring 4 g/l. Det finns även en variant av denna champagne som är gjord utan dosage, Mesnil Experience Brut Nature, som jag drack och skrev om i februari 2016.

Denna flaska har visserligen hunnit få lite längre lagring, så jämförelsen är inte helt rättvisande, men den här champagnen känns snäppet bättre än systervinet utan dosage. Flaskan dricks över tre dagar, med viss utveckling som följd.

Degorgerad i juli (eller möjligen april) 2014. Flaskan köpt vid ett besök hos producenten i oktober 2014.

Doft: Brödig, komplex och något utvecklad doft med inslag av ljust bröd, persika och hasselnötter. Senare rostade toner med inslag av rostat bröd och lite kaffe. Ännu senare även vitpeppar och svarta vinbär.

Smak: Mycket frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Citron, persika, gula äpplen och lite grapefrukt. Den håller ihop väl dag två. Dag tre blir den mer koncentrerad.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar