Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 oktober 2017

2009 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines

(ca 100 % pinot meunier)

29 juli 2017 (hemma)



Selosse-lärjungen Jérôme Prévost är tveklöst en av Champagnes främsta odlare. Och 2009:an av hans Les Béguines är en mycket spännande champagne med härlig komplexitet och klart säregen doft. Den är mycket bra idag, men vinner sannolikt på ett par års ytterligare lagring! Flaskan dricks över två dagar, vilket helt klart krävs i dagsläget för att man ska ta del av champagnens hela spektrum av nyanser. Dag två känns den något mer utvecklad, doften har bytt karaktär och smaken är mer koncentrerad.

Doft: Klart komplex och intressant doft! Till en början är den rökig och animalisk med inslag av grovt bröd, fänkålssalami och kaffe. Den lugnar ner sig efter ett tag, då stilen blir fruktigare och den får toner av röd persika. Dag två bjuder den på gräddiga toner med inslag av rostat bröd.

Smak: Komplex, frisk, fruktig och mycket torr. Gröna äpplen, persika och citron. Hög syra. Dagen efter känns den något mer utvecklad och mer koncentrerad.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2019-2023

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar