Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 26 oktober 2017

2002 Pol Roger Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

8 augusti 2017 (hemma)



Årgången 2002 i Champagne räknas som en av de största genom tiderna. Men det är också en årgång som verkligen behöver tid på sig att blomma ut och många champagner från årgången har visat upp en klart vresig och stram sida när man öppnat dem för tidigt. Jag har den senaste tiden tagit tempen på årgången genom att dricka några flaskor i ”mellansegmentet” som hunnit få några år på korken och kommer i en serie blogginlägg beskriva mina tankar kring dessa. Jag kan redan nu avslöja att den generella slutsatsen är att en del tidigt degorgerade flaskor helt klart börjar närma sig toppen av sin förmåga idag, men att den bestående känslan ändå är att de flesta champagner från 2002 fortfarande behöver några år till i källaren!

Den här flaskan dricks över två dagar för att ge den en chans att verkligen blomma ut. Det är också något som behövs då den blir bättre och bättre ju längre tiden går! Det här är självklart en mycket bra champagne redan idag, men den känns fortfarande relativt ung och oförlöst. Fortsatt lagring rekommenderas således! Flaskan köpt på Systembolaget i september 2013. Aktuell årgång idag är 2009.

Doft: Fruktig och något utvecklad doft med rostade toner. Inslag av brioche, citron, lime, gula äpplen, jäst och hasselnötter. Dag två även inslag av clementin.

Smak: Torr, något utvecklad och aningen bitter. Gula äpplen, mandlar, citron och lite citronskal. Dag två är den mer utvecklad och bjuder då även på toner av clementin.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2020-2027

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2 kommentarer:

  1. Öppnade en i helgen den är fortfarande väldigt ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Då var jag alltså lite optimistisk när jag gissade på att det optimala drickfönstret skulle vara från 2020! :) Tack för rapport!

      Radera