Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 14 september 2017

1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

18 juli 2017 (La Taverne Alsacienne i Ingersheim)



Pigg och fin och fullständigt underbar! Det här är helt enkelt en galet bra champagne som sannolikt presterar nära toppen av sin förmåga idag. Mycket nära 95 poäng! Dracks på fina La Taverne Alsacienne i Ingersheim i Alsace.

Doft: Utvecklad, komplex och något rökig doft med tydligt rostade toner. Inslag av bokna äpplen, kaffe, citron, mentol, brioche, gräddkola och hasselnötter.

Smak: Utvecklad, frisk och härligt koncentrerad smak av mogna äpplen, citron, mandlar, citronskal och lite järn. Hög årgångstypisk syra och en oändligt lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2014-2022



La Taverne Alsacienne är en trevlig restaurang i Ingersheim i Alsace. Utöver ovanstående champagne serverades det bl a en fantastisk marulk med en gudomlig saffranssås och den godaste risotto jag någonsin ätit (pimpad med räkor och abnorma mängder parmesan):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar