Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 juli 2017

Pehu Simonet Face Nord Rosé

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

23 april 2017 (hos Martin & Emma)



Pehu Simonet håller till i grand cru-byn Verzenay i Montagne de Reims, ca 17 km (bilvägen) sydost om Reims. Även om det är en producent med tydlig odlarprofil har man faktiskt husstatus. Firman drivs av David Pehu, han utgör fjärde generationen vinmakare i släkten Pehu och tog över verksamheten 1995. Det var Davids föräldrar, Charly Pehu och Marie-Claire Simonet, som gav namn åt huset i början av 1970-talet. Man äger nio hektar odlingar, varav sex är belägna i de fem grand cru-byarna Verzenay, Verzy, Sillery, Mailly och Le Mesnil-sur-Oger. De övriga tre hektaren utgörs av chardonnayodlingar i Villers-Marmery (premier cru). Eftersom David endast vill använda grand cru-druvor till sina champagner säljer han de sistnämnda druvorna till andra producenter. Husstilen innebär bl a att man kategoriskt undviker den malolaktiska jäsningen. En annan sak som utmärker Pehu Simonets champagner är att man tillsätter koncentrerad druvmust istället för den traditionella sockerlösningen i samband med degorgeringen. Husets årgångslösa champagner kallas Face Nord, för att belysa hembyn Verzenays läge längs Montagne de Reims nordliga sluttningar.

Face Nord Rosé görs på 80 % pinot noir (varav 6 % rött vin) och 20 % chardonnay. Druvorna kommer från Verzenay, Verzy, Sillery och Mailly. Den här utgåvan består till 75 % av druvor från den fantastiska årgången 2012 och till 25 % av reservvin från en solera. Flaskan degorgerad i april 2016. Dosage på 8 g/l.

Den här champagnen dracks som bonusvin vid en provning hemma hos Martin och Emma i Simrishamn. Trots att vi redan hunnit få i oss fem fina viner, varav två champagner, tyckte Martin att vi borde öppna en flaska till. En snabb räd i källaren resulterade i denna flaska! Dessvärre hann vi inte sitta med den särskilt länge, men trots den korta tiden blev jag klart imponerad; det här är redan idag en riktigt bra roséchampagne!

Doft: Bärig och något utvecklad doft av röda vinbär, hallon och kex.

Smak: Frisk, torr och bärig smak med fin koncentration. Jag hittar framförallt tranbär, röda vinbär och hallon.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar