Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 juli 2017

Launois Réserve

(100 % chardonnay)

28 april 2017 (hemma)

Det här är en mycket bra och sannolikt klart lagringsduglig standardchampagne. Den görs på grand cru-druvor från Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant och Avize.

Flaskan dricks över två dagar och utvecklas positivt av det. Köpt på Systembolaget i december 2015.

Doft: Brödig och örtig doft med inslag av bröddeg, mint, mineral, gula äpplen, citrus och marshmallows.

Smak: Frisk och fruktig. Gula äpplen, citrus, marshmallows och grapefrukt. Påtaglig syra. Medellång, torr och aningen bitter eftersmak. Mer utvecklad dagen efter.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar