Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 15 juli 2017

Emmanuel Brochet Le Mont Benoit (2013-bas)

(39 % pinot noir, 37 % pinot meunier, 24 % chardonnay)

6 maj 2017 (Ved Stranden 10 i Köpenhamn)



Emmanuel Brochet är en mycket intressant småodlare i Villers-aux-Nœuds, en liten by sydväst om Reims. Här, i vingården Le Mont Benoit, äger familjen Brochet 2,5 hektar planterade med gamla stockar av pinot meunier, pinot noir och chardonnay. Emmanuels föräldrar arrenderade ut marken, men redan som liten bestämde sig Emmanuel för att när han blev stor ville han ta över odlingarna och producera vin! Sagt och gjort, när uthyrningskontrakten löpte ut 1997 tog han över odlingslotterna och började samtidigt tillämpa ett ekologiskt arbetssätt. Till och med årgången 2002 sålde han alla sina druvor, men fr o m 2003 började han göra sin egen champagne. Idag består sortimentet av den årgångslösa Le Mont Benoit samt de druvrena årgångschampagnerna Haut Chardonnay och Les Hauts Meuniers. Utöver dessa gör han även en ratafia på andrapressningen.

Le Mont Benoit görs på alla tre druvorna från vingården med samma namn. Den jäses och lagras 11 månader på gamla bourgognefat och bygger till 80 % på den senaste skörden kompletterat med 20 % reservvin från föregående årgång. I det här fallet handlar det om årgångarna 2013 och 2012. Dosagen uppgår till 4 g/l.

Det här är en ung, men mycket bra champagne! Kombinationen 2013 och 2012 fortsätter att övertyga. Dessutom: en väldigt fin och informativ etikett!

Den här champagnen dracks på underbara vinbaren Ved Stranden 10 i Köpenhamn. Vi tänkte beställa in en flaska champagne, men hann i princip bara nämna ordet champagne innan vi blev serverade var sitt glas av den här. Och det tackar man för!

Doft: Stor blommig doft med fatkaraktär och inslag av jäst, hyacint, kex, citrus och brioche.

Smak: Mycket torr och frisk smak av gröna äpplen, söt citron, lime och mineral.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2026

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar