Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 30 juli 2017

2009 Georges Laval Les Chênes

(100 % chardonnay)

6 maj 2017 (Bar’Vin i Köpenhamn)



Les Chênes från Georges Laval görs på biodynamiskt odlad chardonnay från vingården med samma namn. I likhet med Lavals övriga champagner får den sin första jäsning på fat. Av den här årgången gjordes det 1503 flaskor. Degorgerad den 7 april 2014. Utan dosage.

Till skillnad mot många andra champagner från 2009, som varit relativt öppna redan från början, är den här fortfarande väldigt ung och måste lagras ytterligare för att komma till sin rätt!

Dracks i samband med en middag på trevliga Bar’Vin i Köpenhamn.

Doft: Komplex, relativt ung doft med inslag av filmjölk, päron, surdegsbröd och smör.

Smak: Mycket torr, frisk, stram och oförlöst smak av omogna äpplen, citrus och insidan av citrusskal.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026



Vid restaurangbesöket åt jag bl a foie gras med hasselnötter och aprikoskompott samt grillad spetskål med parmesan och pinjenötter:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar