Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 juli 2017

1998 André Beaufort Brut Nature Millésime

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay (?))

6 maj 2017 (Ved Stranden 10 i Köpenhamn)

André Beaufort, som idag drivs av sonen Jacques Beaufort, blev redan 1971 certifierade som en ekologisk vinproducent. Man har sin hemvist i Ambonnay, men äger även odlingar i Polisy nere i Aube.

Jag är osäker på druvblandningen i den här champagnen. Men den blev i alla fall degorgerad i november 2011. Utan dosage. Mycket, mycket bra!

Doft: Fantastisk, mogen och komplex doft med inslag av vax, honung, mogna gula äpplen, mynta, halm och tuttifrutti.

Smak: Mycket torr, frisk och tydligt utvecklad. Svårdefinierat fruktig med framförallt gula plommon i kombination med insidan av citrusskal.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar