Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 29 juni 2017

Henri Giraud Fût de Chêne MV07

(75 % pinot noir, 25 % chardonnay)

23 april 2017 (hos Martin & Emma)



Henri Girauds Fût de Chêne, som t o m årgång 2000 var en ren årgångschampagne, är numera en så kallad multi-vintagecuvée – vilket tveklöst låter mer ambitiöst än no vintage även om det i princip är samma sak. Under alla omständigheter är det här en fantastisk champagne! Denna upplaga består till 70 % av årgång 2007 och till 30 % av reservviner från en solera. Champagnen har fått ligga tolv månader på fat, gjorda på ek från Argonneskogen, innan buteljering. Flaskan degorgerad i juli 2015. Köpt på Systembolaget i november 2015.

Den här champagnen dracks vid en tillställning med några vinvänner i Simrishamn och den var mitt bidrag till provningen. Möjligen tömde vi flaskan för snabbt så att champagnen inte hann få tillräcklig kontakt med luft – eller så är den helt enkelt fortfarande för ung – men jag tycker inte att den riktigt når upp till samma nivå som tidigare upplaga av denna champagne. Icke desto mindre är det här ett otroligt bra vin med mycket karaktär!

Doft: Utvecklad, blommig och klart komplex doft med Selosseliknande toner och inslag av smör, ek, växthus, jordgubbar, hallon och hö. Senare tydligt brända toner.

Smak: Underbar, frisk, utvecklad och relativt koncentrerad smak av framförallt röda äpplen, nektariner och lite grapefrukt.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar