Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 21 juni 2017

2003 Dom Pérignon

(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

14 april 2017 (hemma)



2003 var ett svårt år i Champagne. En utbredd frost i april halverade i praktiken skörden och en intensiv värmebölja under sommarmånaderna gjorde sedan att de kvarvarande druvorna mognade allt för snabbt. Många producenter avstod följaktligen från att göra årgångschampagner detta år. Men inte Moët & Chandon, som beslutade sig för att inte bara släppa sitt ”vanliga” årgångsvin, Grand Vintage, detta år utan även prestigevinet Dom Pérignon. Ägarna LVMH gör förvisso sitt bästa numera, ända sedan årgång 2000, att marknadsföra Dom Pérignon som ett eget hus, men för mig är Dompan fortfarande Moëts prestigecuvée. Men oavsett vilket producentnamn som står på etiketten strävar vinmakarna fortfarande efter att åstadkomma en druvblandning som består av ungefär hälften chardonnay och hälften pinot noir – där det i praktiken oftast blir en viss övervikt av den förstnämnda. Men eftersom frosten 2003 framförallt drabbade tillgången av chardonnaydruvor blev det här en klart pinot noir-dominerad blandning.

Mitt första möte med denna champagne, i april 2013, var oväntat positivt. Jag upplevde den som en mycket intressant årgång med klart komplex smak och fin potential. Men nu, fyra år senare, när jag dricker den på nytt kan jag dessvärre konstatera att den inte utvecklats på ett bra sätt. Det kan så klart handla om flaskvariation, dagens flaska kan ha varit ett dåligt exemplar. Låt oss helt enkelt hoppas på det! Jag kommer under alla omständigheter vänta några år innan jag korkar upp nästa flaska.

Champagnen dricks över två dagar. Doften är klart komplex och inte alls oäven, men smaken är bara konstig.

Doft: Intensiv, komplex, kryddig, nötig och något utvecklad doft med tydligt brända toner. Inslag av grapefrukt, persika, rostat bröd, vit choklad och hasselnötter.

Smak: Torr, bitter och något fruktig. Dessutom tydligt eldig till en början. Persika, grapefrukt, citrusskal och äpplen. Hög syra. Den har lugnat ner sig till andra dagen, men känns då istället tunn och relativt andefattig.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2020-2026?

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar