Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 maj 2017

Rémi Leroy Brut

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

28 februari 2017 (Sture i Malmö)

Rémi Leroy är en ung odlare från Meurville nere i Aube som tillämpar ett hållbart arbetssätt utan kemiska bekämpningsmedel. Familjen äger 9 hektar odlingar, men det är bara en tredjedel av skörden som används till de egna vinerna; resten säljs. Det här är standardcuvéen, som delvis (10-45 % beroende på årgång) vinifieras på fat. Detta är brut-varianten men den görs även i en version utan dosage. Sortimentet för övrigt består av en årgångslös rosé samt två årgångschampagner, en blanc de noirs och en blanc de blancs.

Druvsammansättningen i standardchampagnen varierar en del från år till år men den är alltid pinotdominerad. Enligt sommelieren som rekommenderade champagnen handlar det om 60 % pinot noir och 40 % chardonnay i detta fall. Det innebär i s f, enligt information från producentens hemsida, att årgångsmixen är 85 % 2011 blandat med reservviner från 2009 och 2010, att flaskan blev degorgerad i december 2014 och att champagnen fick en dosage på 3 g/l. Den senaste buteljeringen består för övrigt av 75 % pinot noir och 25 % chardonnay och bygger till 80 % på 2013 års skörd med tillägg av reservviner från 2009, 2010, 2011 och 2012.

Det här är en riktigt trevlig champagne! Den dracks som aperitif innan en middag på fina restaurang Sture i Malmö.

Doft: Utvecklad, bärig, något brödig och något kryddig doft med inslag av röda äpplen och körsbär. Senare även lite brända och knäckiga toner.

Smak: Mycket frisk, torr, något utvecklad och relativt koncentrerad smak. Röda äpplen och blodgrape.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2022



Och några av rätterna som serverades såg ut så här:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar