Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 8 april 2017

Jacques Selosse Substance

(100 % chardonnay)

29 januari 2017 (hos Martin D & Emma)



Substance från Selosse är ett av vinvärldens största viner och fullt jämförbart med stora årgångar av Krug och Salon. Det görs på chardonnay från Avize och en solerablandning som bygger på samtliga årgångar sedan 1986. Utöver att vara odlarens mest ambitiösa champagne kan det även ses som det ultimata uttrycket för hembyns terroir genom att solerablandningen suddar ut skillnaderna mellan olika årgångar. Den här upplagan blev degorgerad i mars 2016.

Det här är en fantastisk champagne redan idag, men den här flaskan påminner mig samtidigt om varför Substance behöver lagras för att verkligen komma till sin rätt. Det blir helt klart ett ännu större vin om man har tålamod att vänta!

Doft: Doften formligen skriker Selosse! Den är parfymerad, oxiderad och komplex. Men framförallt är det fler hyacinter än vad som ryms i en genomsnittlig svensk pensionärslägenhet i december! Dessutom en del tvål och tydliga toner av dumle tillsammans med citrus och lite nötter. Efter hand lite knäckiga toner och ännu senare klart brända sådana – brända hyacinter!

Smak: Torr, komplex och underbart koncentrerad, med toner av bl a citrus och kalk. Men fortfarande ung!

Betyg idag: 93(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar