Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 april 2017

2006 Cédric Bouchard Inflorescence La Parcelle Côte de Béchalin

(100 % pinot noir)

9 februari 2017 (hemma)



Det här var sista årgången av denna champagne som såldes under Inflorescence-etiketten. Från och med 2014 – och årgång 2007 av Côte de Béchalin – har Cédric Bouchard samlat samtliga champagner under varumärket Roses de Jeanne.

Gjord på pinot noir från den 0,737 hektar stora odlingslotten Côte de Béchalin. Och i likhet med Bouchards övriga champagner helt utan dosage. Degorgerad i april 2013. Flaskan köpt på Skål i Köpenhamn i februari 2014.

Det här är mycket, mycket bra! Även om champagnen fortfarande känns ung – den kommer sannolikt vinna på ytterligare lagring – bjuder den på härligt komplexa toner.

Doft: Utvecklad, kryddig och klart komplex doft med inslag av krita, jäst, gröna äpplen, kex och hallon.

Smak: Frisk, mycket torr, koncentrerad och något utvecklad smak. Den är tydligt kartig till en början med mycket gröna äpplen (Granny Smith). Därefter även hallon och hasselnötter.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2019-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar