Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 21 april 2017

2006 Billecart-Salmon Vintage

(75 % pinot noir, 25 % chardonnay)

10 februari 2017 (hemma)



Billecarts årgångsvin med den stilrena etiketten är en säker investering till källaren, men det behöver i regel lagras länge för att komma till sin rätt. Så även med denna årgång som fortfarande känns som en ung champagne. Delvis (20 %) fatlagrad. Extra brut.

Champagnen dricks över två dagar. Första kvällen känns den lite oförlöst, men den vaknar till liv dagen efter!

Flaskan köpt vid ett besök hos Billecart-Salmon i oktober 2014. Aktuell årgång nu är 2007.

Doft: Brödig, rökig och komplex doft med inslag av brioche, nötter, bruna äpplen, röda bär och kex.

Smak: Frisk, mycket torr och fruktig. Lite tunn och oförlöst första kvällen, men dagen efter vaknar den till liv och känns mer koncentrerad! Citrus, äpplen, tranbär och körsbär.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2021-2027



Grundarparet Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar