Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 22 april 2017

1996 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

14 februari 2017 (hemma)

Cuvée Nicolas François Billecart är en av Billecart-Salmons prestigechampagner och samtidigt en hyllning till dess grundare. Det är genomgående en fantastisk champagne och från ett toppår som 1996 blir resultat obeskrivligt bra!

Den som var med när det begav sig, i slutet av 2007, kommer ihåg att det såldes halvflaskor av den här på Systembolaget för i sammanhanget nästan inga pengar alls. Det här var dessvärre min sista flaska, men oj vilken glädje dessa små rackare har spridit under åren! Idag är den helt fantastisk samtidigt som den fortfarande har ett långt liv framför sig – för dem som har turen att ha fler flaskor kvar…

Doft: Mogen och komplex doft med klart rostade (och senare även brända) toner. Inslag av mogna och torkade röda äpplen, kex, jäst, musslor, mandlar, gräddkola, lime, torkade aprikoser och kaffebönor.

Smak: Utvecklad, koncentrerad, komplex och mycket frisk smak av röda äpplen, röda päron, lime, nougat, grapefrukt och limeskal. Mycket lång, torr, eldig och något bitter eftersmak. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2016-2028

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar