Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 30 april 2017

1995 Dom Pérignon Rosé

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

19 februari 2017 (hemma)



Dom Pérignon Rosé är ett mer sällsynt vin än ”vanliga” Dom Pérignon. Jag har inga aktuella siffror på hur många flaskor som släpps av respektive champagne – producenten brukar vara lite hemlighetsfull med den typen av försäljningsstatistik – men den vita versionen är helt klart mer förekommande i alla sammanhang. Med några få undantag görs de båda champagnerna under samma år, men rosén släpps med två årgångars eftersläpning. Det innebär att den får några års extra lagring på jästfällningen och att den, åtminstone i teorin, har förutsättningar att utvecklas till en mer komplex champagne.

Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i november 2008. För tillfället finns årgång 2004 tillgänglig via Bolagets beställningssortiment. Den kommer under året att ersättas med 2005. När det gäller det vita systervinet är det 2006 som är aktuell årgång. Därefter kommer 2009, som därmed kommer innan 2008:an av den champagnen.

Tillbaka till denna 95:a! Det här är en fantastisk champagne idag med härlig färg och pigga bubblor. Den presterar sannolikt på topp nu, men har samtidigt förutsättningar att klara många års ytterligare lagring!

Doft: Utvecklad, bärig, brödig och gräddig doft med något rostade toner. Inslag av geléhallon, jordgubbar, röda äpplen, räkskal, jord och ris.

Smak: Utvecklad, frisk, koncentrerad, tydligt bärig, kryddig och torr. Hallon samsas med tranbär, blodgrape och röda äpplen. Hög syra. Närmast oändligt lång eftersmak!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2016-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar