Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 16 mars 2017

2002 de Saint Gall Cuvée Vieilles Vignes

(100 % chardonnay)

5 januari 2017 (hemma)

Kooperativet Union Champagne, som står bakom varumärket de Saint Gall, förfogar över smått ofattbara 1 260 hektar odlingar, varav en stor del finns i Côte des Blancs där Champagnes bästa chardonnay odlas. Kombinerar man dessa förutsättningar med den stora årgången 2002 och dessutom väljer att göra en champagne baserad på druvor från gamla stockar (vieilles vignes) borde resultatet bli riktigt bra. Därför är det med viss besvikelse man konstaterar att detta inte når ända fram. Visst, det är en ”mycket bra” champagne, men jag hade hoppats på betydligt mer än så här! Den uppträder dessutom lite burdust till en början – syran är tokhög – men lugnar lyckligtvis ner sig efter ett par timmars kontakt med luft. Kan nog vinna något på ett par års ytterligare lagring. Flaskan köpt på Systembolaget i maj 2014.

Doft: Utvecklad och komplex doft med fatkaraktär. Lite skum, men i det stora hela klart druvtypisk. Inslag av gula äpplen, vanilj, gräddkola, smör, lite blåmögelost och champinjoner. Senare även nötter och rostat bröd.

Smak: Utvecklad, gräddig, mycket torr och något bitter. Mycket hög årgångstypisk syra! Äpplen och citrus med tydlig skalbeska. Bitterheten dämpas efter hand.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2019-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar