Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 januari 2017

2013 Lelarge-Pugeot Vraiment Nature

(50 % pinot meunier, 25 % chardonnay, 25 % pinot noir)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Det här är ett försök att göra en så ren champagne som möjligt; helt utan dosage, svavel eller andra tillsatser. Andemeningen är så klart lovvärd, men jag kan inte påstå att jag blir särskilt imponerad över resultatet! Det är visserligen möjligt att flaskan jag fick smaka från var väldigt nyöppnad och/eller att det finns en stor potential vid lagring, men i dagsläget känns den bara trist. Inte dålig, men trist. Degorgerad i mars 2016.

Den skarpsynte ser nog på baksidesetiketten nedan att champagnen påstås vara gjord på 2014 års skörd, men mina anteckningar säger att det rör sig om 2013. Och hade det verkligen varit 2014 i flaskan hade det varit ett tydligt brott mot appellationens bestämmelser, som säger att all champagne måste flasklagras på sin jästfällning i minst 15 månader innan degorgering! För en flaska som är baserad på 2014 års skörd blev först buteljerad någon gång på våren 2015, d v s mindre en ett år innan det uppgivna degorgeringsdatumet.

Doft: Diskret doft med inslag av kex.

Smak: Mycket frisk, mycket torr, mycket ung. Citron och omogna äpplen. Mycket hög syra!

Betyg idag: 73

Sannolikt bäst: 2021-2024?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar