Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 12 november 2016

Savart Bulle de Rosé

(78 % pinot noir, 22 chardonnay)

23 september 2016 (hemma)



Gjord på 78 % pinot noir, varav 8 % rött vin, och 22 % chardonnay från odlingar i Savarts hemby Écueil och baserad på årgångarna 2013 och 2012. Flaskan degorgerad i november 2015. Dosage på 6 g/l.

Det här är en riktigt härlig champagne! Förvisso mycket ung, men redan mycket bra! Frédéric Savart förtjänar verkligen allt beröm han får! Man kan också se champagnen som ytterligare en indikator på den höga nivån på årgångarna 2012 och 2013. Framförallt 2012 känns som nästa stora årgång, efter 2008, där man verkligen ska köpa "allt man ser"!

Doft: Komplex; först blommig och sedan mer gräddig. Inslag av albyl, rosor, mineral, smultron, gummi och ek.

Smak: Frisk, mycket torr, komplex och kryddig smak med koncentrerad frukt. Äpplen (först gröna, sedan röda) och mörka körsbär. Lång, mycket torr eftersmak med inslag av krita, röda bär och apelsinskal. Hög syra

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar