Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 november 2016

Jacquesson Cuvée no 737

(43 % chardonnay, 30 % pinot meunier, 27 % pinot noir)

8 oktober 2016 (hemma)



Cuvée 737 var den tionde utgåvan sedan Jacquesson beslutade sig för att numrera sin standardchampagne. Den är till 70 procent baserad på 2009 års skörd och till 30 procent på reservviner, som till största delen kommer från den underbara årgången 2008. Degorgerad i november 2013. Dosage på 3,5 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i oktober 2014.

Den här känns mer utvecklad än vad champagnerna i serien brukar vara vid motsvarande tidpunkt. Den kommer säkert att fortsätta utvecklas i några år till, men den är helt klart fullt njutbar redan idag. Konklusion: Man ska dricka sina 737 innan man dricker kvarvarande flaskor av 736!

Doft: Utvecklad, parfymerad och brödig doft med inslag av gul frukt, vitpeppar, kex och citrus.

Smak: Torr, frisk och utvecklad. Gula äpplen, söt citron och konserverade persikohalvor. Hög syra. Lång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2023



Mina intryck av andra viner i serien (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar