Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 november 2016

2011 Ridgeview Bloomsbury

(62 % chardonnay, 19 % pinot noir, 19 % pinot meunier)

9 oktober 2016 (hemma)

Ridgeview är, tillsammans med bl a Nyetimber, en av de ledande producenterna av mousserande viner i England. På grund av liknande klimat och jordmån menar många att förutsättningarna för att odla vin i södra England påminner om dem i Champagne. Detta, i kombination med att man odlar samma druvsorter och använder sig av samma metod när man producerar sina viner, gör att möjligheterna är närmast optimala för att kunna skapa champagneliknande bubbel. Man ska dessutom komma ihåg att det var en engelsman, Christopher Merret, som var den första personen att officiellt dokumentera det som till slut kom att kallas för champagnemetoden. Detta gjorde han redan 1662 – 30 år innan metoden dokumenterades i Champagne! Ridgeview har för övrigt registrerat Merret som ett varumärke och marknadsför alla sina viner som ”Cuvée Merret” samtidigt som de försöker övertyga övriga producenter om att det vore en passande benämning på engelska mousserande viner i allmänhet.

Familjeföretaget Ridgeview har sin hemvist vid South Downs, i East Sussex ett par mil norr om Brighton. Det grundades av paret Mike och Christine Roberts 1994, då även deras första odlingar planterades, och leds idag av deras barn Tamara (VD) och Simon (vinmakare). Samtliga viner har fått namn efter stadsdelar eller områden i London, som Knightsbridge och Fitzrovia.

Bloomsbury (döpt efter området i West End i centrala London) är Ridgeviews enklaste vin och även det som brukar finnas tillgängligt på Systembolaget. Det görs på en chardonnaydominerad blandning och den första årgången som släpptes var 1996.

Efter att ha läst en del dåliga omdömen om detta vin, bl a från några av vinnördarna på finewines.se, var mina förväntningar ganska lågt ställda, men det här är faktiskt riktigt bra! Förvisso inte särskilt komplext, men ändå klart champagnelikt och kvalitetsmässigt definitivt i nivå med flera av de stora champagnehusens standardcuvéer. Flaskan dricks över tre dagar och vinet håller ihop väl. Sannolikt på topp nu! Köpt på Systembolaget i januari 2015.

Doft: Fruktig och parfymerad. Inslag av mango, persika och honung.

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak av mogen gul frukt, grapefrukt och lite salmiak. Påtaglig syra. Ganska kort eftersmak.

Betyg idag: 82

Sannolikt bäst: 2016-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar