Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 20 november 2016

2010 Graham Beck Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

6 oktober 2016 (hemma)

Graham Becks Blanc de Blancs är ett mousserande vin från Sydafrika, som kostar ungefär hälften av vad en genomsnittlig standardchampagne gör – och smakar minst lika bra! Den här årgången är dessutom ännu bättre än 2009 (som jag skrev om här)! Flaskan degorgerad i juni 2015. Köpt på Systembolaget i januari 2016.

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och rökig doft med stalliga toner. Inslag av gummi, gödsel, svavel, tändsticksplån, krut och ananas.

Smak: Fruktig och torr smak av tutti frutti, mineral och grapefrukt. Påtaglig syra. Jag sparar en del av flaskan till dagen efter och då har den något bittra grapefruktsmaken ersatts av citron.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2017-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar