Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 oktober 2016

Château La Tour Grise Ze Bulle Rosé Zéro Pointé

(100 % cabernet franc)

18 augusti 2016 (Wild Things i Berlin)



Château La Tour Grise är ett vinslott i Loire med 20 hektar odlingar planterade med primärt cabernet franc och chenin blanc. Firman drivs av Philippe och Françoise Gourdon och de arbetar biodynamiskt sedan 1998.

Det här är ett enkelt, men väldigt gott mousserande vin! Det är gjort på 100 % cabernet franc och utan dosage, men det känns som att det finns ganska mycket restsocker i vinet för smaken är tydligt söt! Ska nog inte lagras.

Dracks på naturvinsbaren Wild Things i Neukölln i Berlin.

Doft: Mycket bärig doft med tydliga inslag av jordgubbar och hallon.

Smak: Utvecklad, söt och mycket bärig smak. Jordgubbssaft, fruktsoda och en aning blodapelsin. Viss syra.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar