Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 oktober 2016

Bérêche & Fils Brut Réserve

(35 % pinot noir, 35 % pinot meunier, 30 % chardonnay)

16 augusti 2016 (Le Faubourg i Berlin)



Den här är mycket, mycket bra och helt klart en av de bästa och mest välgjorda standardchampagner som finns på marknaden! Av de stora champagnehusen är det bara Jacquesson och Charles Heidsieck som kan mäta sig. Bérêche har faktiskt också husstatus numera, även om de fortfarande har en mycket tydlig odlarprofil!

Druvorna till denna champagne kommer från vingårdar i Ludes, Ormes och Mareuil-le-Port och blandningen är ungefär en tredjedel av varje sort av de tre stora. Basvinerna kommer i det här fallet från 2012 och 2013 med tillägg av äldre reservviner (30 %). Delvis jäst på ekfat. Degorgerad i januari 2016. Dosage på 7 g/l. Trots endast ca sju månader på korken, alltså tiden efter degorgering, presterar champagnen riktigt bra. Men den lär vinna på några års lagring!



Dracks till en fin lunch på Le Faubourg i Berlin.

Doft: Komplex, blommig och fruktig doft med viss brödighet; något utvecklad. Inslag av gröna äpplen, mineral och lite honung. Efter viss tid i glaset och med mer värme uppstår fina toner av moget päron, brioche och tobak.

Smak: Fruktig, torr och frisk smak av gröna äpplen, lime och grapefrukt. Hög, härlig och välbalanserad syra!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar