Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 10 september 2016

2008 Francis Boulard Les Rachais

(100 % chardonnay)

29 juli 2016 (Tokuyoshi i Milano)



Francis Boulards Les Rachais görs på biodynamiskt odlad chardonnay från en odlingslott i byn Cormicy i Massif de Saint-Thierry (nordväst om Reims). Cormicy är för övrigt den nordligaste av alla byar i Champagne! Vinet är spontanjäst med vildjäst på gamla ekfat, är ofiltrerat och framställt utan klarningsmedel. Det har genomgått malolaktisk jäsning. Dosagen uppgår till endast 2 g/l och flaskan blev degorgerad den 3 juli 2015.

Producenten skriver på sin hemsida att champagnen är som bäst ”efter flera minuters luftning”. Tsss… Flera timmar, skulle jag vilja säga! För det här är fortfarande en oerhört ung champagne, som allra helst bör få vila i källaren i minst fem år till. Den är förvisso mycket bra redan idag, men den kommer att bli fantastisk om man har tålamod att vänta.

Den här flaskan dracks på enstjärniga Tokuyoshi i Milano, en spännande restaurang där en ung japansk kock serverar sin version av det italienska köket.

Doft: Brödig och fruktig doft av ljust lantbröd, persika, aprikos, citron, honung och kex.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak av mineral, omogen gul frukt och grapefrukt. Tydligt ung och ännu inte berikad med den fantastiska fruktkoncentration man normalt förknippar med den underbara årgången 2008. Mycket hög syra.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2021-2028



Och så här såg några av rätterna ut:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar