Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 juli 2016

Damien Hugot Brut Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

9 juni 2016 (hemma)

Damien Hugot är en spännande odlare från Épernay som började göra champagne under egen etikett i början av 1990-talet. Basen i hans vingårdsinnehav utgörs av tre hektar chardonnayodlingar i Chouilly och en plätt med pinot noir i Épernay som han tagit över efter sin pappa. Dessa innehav har sedan kompletterats med ytterligare mark i Chouilly och ett par odlingslotter i Cramant, där det uteslutande odlas chardonnay. Fokus för Damien Hugots champagneproduktion blir följdriktigt blanc de blancs! Sortimentet består av standardcuvéen Brut Blanc de Blancs (som görs på chardonnay från två årgångar, med en dosage på ca 7-8 g/l), årgångschampagnen Millésime (chardonnay från gamla stockar, dosage på ca 2-4 g/l), Vieilles Vignes (fatlagrad chardonnay från gamla stockar, dosage på ca 3-4 g/l) samt en rosé (chardonnay där man blandat i ca 7 % röd pinot noir, dosage på ca 7 g/l).

Brut Blanc de Blancs görs på chardonnay från Chouilly (2/3) och Cramant (1/3) och bygger på en basårgång med tillägg av reservviner från året innan. Denna utgåva består till 70 % av 2012 och till 30 % av 2011. Flaskan degorgerades, enligt uppgift från importören, den 1 december 2015. Dosage på 8 g/l. Parallellt har det även släppts en magnum av denna champagne och den har faktiskt 2008 som basår!

Champagnen har en härlig doft, men smakmässigt når den inte ända fram idag. Den är fortfarande ung och kommer att utvecklas med ytterligare lagring. Redan idag är den dock en klart angenäm upplevelse! Ska man anmärka på något så tycker jag att dosagen känns aningen för hög. Man kan undra varför Hugot valt att tillsätta 8 g/l till denna när årgångsvinerna har en betydligt lägre sockertillsats?

Cavisten Vinhandel har nyligen börjat importera Damien Hugots champagner till Sverige och från och med den 15 juli finns några av dem tillgängliga via Systembolagets beställningssortiment.

Doft: Härlig, kraftfull, gräddig och något kryddig doft med inslag av jordgubbar, äpplen, bröd, kex och lite mandellikör.

Smak: Frisk, fruktig och medelfyllig med en fin syra. Jag känner päron, citrus, lite aprikos och mandlar.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2024



Istället för producentens varumärke hittar man här en hyllning till en av Champagnes viktigaste exportmarknader, i det här fallet USA:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar