Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 30 juni 2016

Savart L’Accomplie

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

14 maj 2016 (hemma)

Savart är en välrenommerad odlare som har sin hemvist i premier cru-byn Écueil, belägen i Montagne de Reims strax sydväst om Reims. Här och i grannbyn Villers-aux-Nœuds (också premier cru) äger Savart fyra hektar odlingar planterade med pinot noir (tre ha) och chardonnay (ett ha). Sedan 2005 drivs firman av Frédéric Savart. Dessförinnan var det pappa Daniel, som för övrigt fortfarande är aktiv i företaget, som ansvarade för verksamheten och innan dess farfar René, som grundade firman strax efter andra världskriget. Ett flertal av firmans odlingar planterades redan på Renés tid och dessa gamla stockar är tveklöst en viktig del i den framgång Frédéric har med sina champagner idag. En bidragande faktor till att Savart fått relativt stort genomslag här i Sverige, trots att champagnerna inte finns tillgängliga på Systembolaget, är nätvinhandlaren Caviste, som säljer en blandlåda från odlaren en gång om året.

L’Accomplie görs på pinot noir och chardonnay från gamla stockar. Den är en blandning av två årgångar (rimligen 2012 och 2011 i detta fall), där hälften av vinerna är jästa på ekfat och hälften i ståltank. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2015. Dosagen uppgår till 5 g/l.

Champagnen dracks över två dagar. Den känns ung och stram dag ett, men höjer sig rejält dagen efter! En härlig champagne med en mycket stilren etikett!

Doft: Komplex, blommig, parfymerad och något kryddig doft med inslag av gröna äpplen, mineral, banan och rostade nötter.

Smak: Torr och mycket frisk smak av gröna äpplen, mineral och citron. Dagen efter är den något rundare och mer utvecklad.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar