Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 20 juni 2016

2011 Benoît Lahaye Le Jardin de la Grosse Pierre

(Pinot noir, pinot meunier, chardonnay, pinot blanc, arbanne, petit meslier, pinot gris, chasselas, gros plant, m fl)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Le Jardin de la Grosse Pierre är en odlingslott i Bouzy som ursprungligen planterades av Benoît Lahayes farfars far 1923. Odlingen kompletterades sedan 1952 när Benoîts farfar rensade bort en del döda vinrankor och ersatte dem med diverse udda druvsorter. Idag finns här därför en salig blandning druvor, som odlas sida vid sida, bestående av bl a pinot noir, pinot meunier, chardonnay, pinot blanc, arbanne, petit meslier, pinot gris, chasselas, gros plant (även kallad folle blanche) och teinturier! Odlingen innehåller därmed fler druvsorter än de sju som är tillåtna enligt de officiella bestämmelserna i Champagne. Tidigare blandade Lahaye dessa druvor med vin från andra vingårdar, men sedan 2009 gör man en särskild champagne på druvorna från den här odlingslotten. Alla druvor plockas samtidigt och efter pressningen får vinet tio månaders fatlagring innan det buteljeras för den andra jäsningen. Champagnen görs utan dosage.

Med tanke på de ovanliga (och otillåtna) druvsorterna bör det här vara en helt unik champagne. Tar man dessutom i beaktande att en del av vinrankorna är 90 år gamla finns det goda förutsättningar för ett komplext och intressant vin! Det här är den tredje årgången av denna champagne och den första jag provar. Den känns fortfarande ung och bör lagras i några år till för att komma till sin rätt, men redan idag är den mycket bra! Flaskan degorgerad i oktober 2015.

Årgången 2011 i Champagne brukar beskrivas som dålig, men jag har tidigare konstaterat (bl a i det här inlägget) att det finns tydliga undantag från den regeln, åtminstone bland odlarna nere i Aube, Champagnes sydligaste departement. När jag frågade Benoît Lahaye, som håller till i Bouzy uppe i Montagne de Reims, hur han upplevde 2011 svarade han att det var en bra årgång även för honom. Med tillägget att han tycker att varje årgång sedan 2001 varit bra och säger att anledningen till det är att de jobbar ekologiskt.

Doft: Komplex, fruktig, något utvecklad doft med inslag av jäst, mineral och en aning surdegsbröd.

Smak: Mycket torr och fruktig; fortfarande ung. Vit frukt, mineral och nougat.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar