Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 juni 2016

2010 Piollot Cuvée Val Colas Robin

(100 % pinot blanc)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Cuvée Val Colas Robin är en ren pinot blanc och görs på druvor från vingården med samma namn. Vingården anlades från början av Roland Piollots far, Robert Piollot, 1955 men de rankor som ger druvor till den här champagnen planterades 1996 och 1998. Gjord utan dosage. Flaskan degorgerad i juni 2014. En trevlig champagne som dock fortfarande känns alldeles för ung.

Doft: Kryddig, blommig och något utvecklad. Inslag av kolasnören, äpplen och citrus.

Smak: Frisk, mycket torr, ännu ung. Gul frukt och citrus.

Betyg idag: 82(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar