Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 maj 2016

2009 Laherte Frères Les Empreintes

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

21 april 2016 (hemma)

Laherte Frères är en av mina favoritodlare (som dock har husstatus) och Les Empreintes kan ses som ett uttryck för det bästa som dess hemby Chavot kan prestera. Druvsammansättningen och stilen varierar en del från årgång till årgång, men 2009:an är faktisk identisk med 2008 års upplaga. Det innebär en blandning av 50 % pinot noir och 50 % chardonnay (varav en tredjedel är chardonnay muscaté) som fick sin första jäsning på bourgognefat. Ingen malolaktisk jäsning. Dosage på 4 g/l. Degorgerad i januari 2013. Flaskan köpt vid ett besök hos Laherte i oktober 2014.

Les Empreintes 2009 är en mycket bra champagne, men den når inte riktigt upp till samma nivå som tidigare årgångar.

Doft: Utvecklad, blommig och något kryddig. Svarta vinbär, mineral, persika, bröd och smör. Senare lätt rostade toner.

Smak: Medelfyllig, syrlig och torr smak av svarta vinbär, plommon, citron och en aning grapefrukt.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024




Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar