Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 april 2016

Bonnaire Prestige

(100 % chardonnay)

3 april 2016 (hemma)

Prestige från Bonnaire görs, i likhet med årgångschampagnen, uteslutande på chardonnay från hembyn Cramant. Den består till 15 procent av reservviner, vilket omvänt innebär att 85 procent kommer från ”den senaste” skörden. Jag vet inte vilka årgångar den här flaskan är baserad på, men på etiketten på baksidan noterar jag siffrorna 0607. Nu spekulerar jag bara men det är inte orimligt att det indikerar vilka årgångar som finns i flaskan, det vill säga i det här fallet 85 procent 2007 och 15 procent 2006. Dosagen uppgår under alla omständigheter till 6 g/l. Det här är en mycket bra årgångslös champagne! Flaskan köpt vid ett besök hos Bonnaire i oktober 2014.

Doft: Utvecklad, komplex, blommig, gräddig och kryddig doft. Trots att den vinifierats på ståltank upplever jag viss fatkaraktär. Möjligen har reservvinerna fått en tid på fat. Inslag av mango, persika, citrus, kanel och smör.

Smak: Utvecklad, medelfyllig till fyllig, torr och mycket frisk. Persika, apelsin och persikokärna. Lång, mycket torr och aningen bitter eftersmak.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2016-2020

Tillägg (2016-04-29): Efter att ha fått information från en initierad källa (tack, Roger!) kan jag nu meddela att "0607" på etiketten betyder att champagnen hade basårgång 2006 och att den buteljerades 2007. Det innebär således att den bestod till 85 % av 2006 och 15 % av 2005! Samma källa kunde även informera om att inte ens reservvinerna från 2005 fått någon tid på fat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar