Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 27 februari 2016

Janisson Baradon Non Dosé

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

11 februari 2016 (hemma)

Janisson Baradons Non Dosé är som namnet antyder en champagne helt utan dosage. Druvsammansättningen är den samma som för deras Grande Réserve, d v s hälften vardera av chardonnay och pinot noir. Innehållet bygger på 30 % fatlagrade reservviner, vilket omvänt innebär att 70 % kommer från den ”senaste” skörden. Jag är osäker på vilken årgång som utgör den senaste skörden i det här fallet, eftersom jag saknar både buteljerings- och degorgeringsdatum. Men jag vet att jag köpte flaskan, vid ett besök i producentens butik vid Place de la République i Épernay, i oktober 2014. Om vi antar att den blev degorgerad samma år och att champagnen innan dess fått ligga 36 månader på sin jästfällning, som det sägs att den gör, så innebär det att den blev buteljerad 2011, vilket i sin tur innebär att basårgången är 2010! Det är min bästa gissning, men det skulle även kunna vara 2009 om man tänker sig att flaskan blev degorgerad redan 2013. För att undvika den här typen av osäkerhet vore det så klart önskvärt att alla skrev ut degorgeringsdatum på sina flaskor! Men där är vi som bekant inte än…

Flaskan dracks över två dagar och vinner helt klart på att stå ett dygn i kylen. Med facit i hand borde jag väntat med att öppna den här!

Doft: Blommig doft med något rostade toner. Jäst, päron och mandlar. Dagen efter känner jag även exotiska frukter.

Smak: Först stram, mycket torr och mycket syrlig. Möjligen även lite tunn. Mineral, citron och omogna gröna äpplen. Hög syra. Dagen efter vaknar den till liv och visar upp en fruktigare sida

Betyg idag: 81(+)

Sannolikt bäst: 2019-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar