Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 februari 2016

2007 Larmandier-Bernier Terre de Vertus

(100 % chardonnay)

28 januari 2016 (hemma)

Larmandier-Bernier skapar välgjorda och mycket rena, chardonnaydominerade champagner. Terre de Vertus görs på biodynamiskt odlad chardonnay från de båda vingårdslägena Les Barillers och Les Faucherets i hembyn Vertus. Den är delvis fatjäst och gjord utan filtrering och klarningsmedel. Dessutom helt utan dosage. Flaskan degorgerad i februari 2012. Den är mycket bra idag, men kan så klart vinna på några års ytterligare lagring! Köpt på Magasin i Köpenhamn i juli 2015.

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och brödig doft med rostade toner. Jäst, brioche, sten, citron, rostat bröd, persika och kex.

Smak: Mycket torr, något utvecklad och aningen bitter. Krita, salmiak, persika, persikoskal och gröna äpplen. Hög syra.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar