Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 3 februari 2016

2001 Giulio Ferrari Riserva del Fondatore

(100 % chardonnay)

17 januari 2016 (hemma)

När det kommer till italienska mousserande viner av bättre kvalitet brukar man framförallt lyfta fram producenterna Bellavista, Ca’ del Bosco och Ferrari som de starkast lysande stjärnorna. Medan de båda förstnämnda producerar franciacorta görs Ferrari i Trentino, i appellationen Trento DOC (som sedan 2007 marknadsförs som Trentodoc). Båda dessa vintyper görs enligt metodo classico och har rent framställningsmässigt därför mer gemensamt med champagne än med prosecco, som görs enligt den s k charmatmetoden där den andra, kolsyregivande jäsningen sker i ståltankar.

Huset Ferrari grundade 1902 av den 23-årige Giulio Ferrari. Efter att ha studerat oenologi i Frankrike åkte han hem till Trentino (då en del av Österrike-Ungern) med en vision om att göra mousserande viner som var lika bra som de i Champagne. Han tog med sig chardonnayplantor från Frankrike, planterade dessa och började framställa vin. Giulio Ferrari – för övrigt ej besläktad med biltillverkaren Enzo – fick snabbt ett erkännande för sina mousserande viner och om man får tro denna gamla reklamskylt hade han heller inga problem att marknadsföra dem som champagne:

Tagen från www.ferraritrento.it.


Eftersom Giulio inte hade några barn sålde han firman till vinhandlaren Bruno Lunelli 1952. Företaget, som expanderat kraftigt sedan dess, drivs idag av Bruno Lunellis barnbarn. Giulio Ferrari producerade som mest 9 000 flaskor på ett år, idag uppgår företagets årsproduktion till fem miljoner flaskor!

Giulio Ferrari Riserva del Fondatore är husets främsta vin och en hyllning till dess grundare. Det görs bara under mycket bra år och druvorna kommer uteslutande från vingården Maso Pianizza. Vinet får efter buteljering ligga minst tio år på jästen innan degorgering, vilket säger en hel del om ambitionsnivån. Den här flaskan degorgerades 2012. Det här var första gången jag drack Giulio Ferrari och det är definitivt ett mycket bra mousserande vin. Köpt på Systembolaget i september 2015.

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig, brödig och kryddig doft. Inslag av jäst, rostat bröd, rostade nötter, vit choklad, persika, plommon och citrus.

Smak: Utvecklad, frisk och torr. Citron, kvitten, persika, plommon, honung och citrusskal.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar