Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 12 januari 2016

Vilmart Grand Cellier

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

24 december 2015 (hemma)

Doft: Brödig och blommig doft med inslag av jäst, äpplen, päron, gula plommon och ingefära.

Smak: Mycket frisk och torr smak med viss fatkaraktär, men inte särskilt utpräglad. Ännu ung. Gröna äpplen, äppelskal, mineral, söt citrus och lite tropisk frukt.

Kommentar: Efter instegschampagnen Grande Réserve, som görs på 70 % pinot noir och 30 % chardonnay från två årgångar, är Grand Cellier nästa steg i Vilmarts utbud. Grand Cellier har den omvända druvsammansättningen, d v s 70 % chardonnay och 30 % pinot noir, och bygger på tre årgångar. I det här fallet handlar det om årgångarna 2009, 2010 och 2011. I likhet med odlarens övriga champagner är den fatlagrad och gjord utan malolaktisk jäsning. Degorgerad i februari 2014. Flaskan köptes vid ett besök hos Vilmart i oktober 2014.

Det här är en mycket bra champagne, men i behov av längre lagring.

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2019-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar