Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 januari 2016

Laherte Frères Grand Brut Ultradition

(60 % pinot meunier, 30 % chardonnay, 10 % pinot noir)

26 december 2015 (hemma)

Doft: Fruktig, kryddig och komplex doft med rostade toner. Inslag av röda äpplen, rostat bröd, honungsmelon, päron, krita, rostade nötter och mandelmassa.

Smak: Frisk, fruktig, medelfyllig och något kryddig smak. Äpplen, päron och hasselnötter. Hög syra.

Kommentar: Grand Brut Ultradition är en i raden av välgjorda champagner från Laherte Frères. Den görs på pinot meunier från Chavot-Courcourt, Mancy, Boursault, Vaudancourt och Le Breuil, chardonnay från Chavot-Courcourt, Vaudancourt och Épernay samt pinot noir från Chavot-Courcourt. Delar av druvorna har fått sin första jäsning på fat och delar av dem har fått jäsa i ståltankar. Dosagen är angiven till 6-8 gram per liter. Degorgerad i maj 2014. Köpt vid ett besök hos odlaren i oktober 2014.

Flaskan dracks över två dagar och i dagsläget behöver den tveklöst ett extra dygn i kylen för att vakna till liv!

Den här champagnen görs även som extra brut.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2019-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar