Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 januari 2016

2002 A. Bergère Cuvée Prestige

(50 % chardonnay, 40 % pinot meunier, 10 % pinot noir)

14 januari 2016 (hemma)

Det här är ännu en 2002:a som man borde ha sparat några år till. André Bergères champagner tillhör inte de största på marknaden, men den här flaskan är trots sin ungdom en riktigt bra champagne! Årgången förpliktar förstås, 2002 är på alla sätt en stor och samtidigt väldigt ”seg” årgång. Champagne från detta år tar tid på sig att utvecklas och kommer också att få ett mycket långt liv i källaren.

Doft: Komplex, något brödig och något fruktig doft med inslag av jäst, marsipan, blyertspenna, gräddkola, smör, popcorn och anis. Senare mer utvecklade toner med inslag av gula (eller möjligen röda) äpplen.

Smak: Smaken är frisk, torr och eldig. Röda äpplen, lakrits, plommon och citrusskal. Lång, torr eftersmak. Påtaglig 2002-typisk syra.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2026

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar