Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 januari 2016

1996 Michel Gonet Cuvée Prestige

(100 % chardonnay)

22 december 2015 (hemma)

Doft: Mogen, kryddig och komplex doft med tydliga sherrytoner. Russin, kaffe, äpplen, citrus, honung och mjölkchoklad.

Smak: Utvecklad, mycket frisk, torr, kryddig och medelfyllig smak. Jag känner gröna äpplen, citrus, nötter och en aning gräddkola. Hög syra och fortfarande klart spänstig! Lång, kryddig eftersmak.

Kommentar: Den här champagnen är mycket bra idag, men kan fortsätta utvecklas med ett par års ytterligare lagring!

Degorgeringsdatumet (6/8) står angivet uppe på korken och jag utgår från att de menar juni 2008. Vad jag minns är det här första gången jag ser Michel Gonet ange degorgeringsdatum på någon av sina flaskor. Och det är nog första gången över huvud taget som jag ser att man anger det på detta sätt!



Flaskan köpt hos Michel Gonet i Épernay i oktober 2014. Deras riktiga hemvist är i Avize, men sedan några år tillbaka har de även ett representationshus vid Avenue de Champagne i Épernay för att marknadsföra sina champagner.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2016-2022

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar