Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 december 2015

2008 Olivier Horiot Coteaux Champenois Riceys Rouge ”En Barmont”

(100 % pinot noir)

13 november 2015 (hos Per i Göteborg)

Doft: Till en början karaktärslös och tråkig, men efter tre-fyra timmars luftning börjar det hända saker! Den blir till slut underbart bärig med toner av mogna jordgubbar och läder.

Smak: Ung, tunn, frisk och mycket torr. Behöver helt klart mycket luft innan de bäriga tonerna ger sig till känna med inslag av jordgubbar och röda vinbär. Hög syra.

Kommentar: Det här är en coteaux champenois, d v s ett stilla vin från Champagne. I tidernas begynnelse var förstås alla viner stilla, även här i Champagne, men sedan bubblorna gjorde entré har de sakta men säkert förpassat de stilla vinerna till en tynande tillvaro. Det är förstås ekonomiskt vansinne att över huvud taget producera stilla viner i den här regionen eftersom man gör det på samma druvor som skulle kunna få en andra jäsning och säljas som champagne (till ett betydligt högre pris) istället. Därför görs de stilla vinerna främst på en entusiastnivå och i små volymer. Det är dessutom få av vinerna som lämnar regionen, så räkna inte med att hitta dem på det lokala Systembolaget!

Olivier Horiot är en dedikerad vinmakare i södra Champagne. Här nere i Aube, i byn Les Riceys, har han gjort vin sedan år 2000. Han tog över verksamheten 1999 från sin pappa, som aldrig gjorde något eget vin utan sålde druvorna till det lokala kooperativet. Familjen äger 7 hektar odlingar och även om Olivier producerar egna viner säljer han fortfarande merparten av druvorna till kollektivet. Det ger stabila intäkter, vilket ger honom möjlighet att skapa de viner han vill och dessutom göra ett stort antal olika viner, utan att begränsas av lönsamhetskrav. Till skillnad mot normen i Champagne, men i likhet med många andra i den här delen av regionen, gör Olivier i första hand stilla viner. I området i och kring Les Riceys finns dessutom den enda appellationen för rosévin i Champagne, Rosé des Riceys, och det är framförallt dessa speciella roséviner som Olivier Horiot brinner för. Till rosévinerna använder man uteslutande pinot noir, som också utgör en majoritet av firmans odlingar, men man odlar även chardonnay, pinot blanc, arbane och petit meslier. Utöver de stilla vinerna, och till synes något motvilligt, gör Olivier även fyra olika champagner. Horiot jobbar ekologiskt, helt utan kemikalier och har som målsättning att skapa så naturliga viner som möjligt. Här hittar du ett porträtt och en intervju med Olivier Horiot från 2013.

Det här vinet dracks vid en pinot noir-provning – och fick storstryk av de andra vinerna! Det är alldeles för ungt idag och borde förmodligen ha luftats i åtminstone ett dygn…

Betyg idag: 79(+)

Sannolikt bäst: 2020-2025



2 kommentarer:

  1. Jag tänkte komma med en liten korrigering: även Coteaux Champenois får faktiskt framställas som roséviner, även om nästan ingen gör det. Den enda jag på rak arm kommer på är Clos Barnaut från Barnaut i Bouzy. (Även de vita är ju klart ovanliga i jämförelse med de röda).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det kände jag inte till, eller rättare sagt: det har jag faktiskt aldrig funderat över! De enda stila roséviner jag någonsin sett från Champagne är från Olivier Horiot. Å andra sidan är det väl egentligen inget i min text som motsätter det du skriver? :)

      Radera