Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 november 2015

1995 Krug

(48 % pinot noir, 35 % chardonnay, 17 % pinot meunier)

18 oktober 2015 (hemma)

Doft: Komplex, blommig, brödig och nötig doft med rostade toner. Svaga sherrytoner. Inslag av gröna äpplen, gula päron, honung, gräddkola och rostat bröd.

Smak: Mycket frisk, torr, medelfyllig och något utvecklad. Gula äpplen, citron, persika och mineral. Mycket lång, frisk och mycket torr eftersmak.

Kommentar: Det innebär alltid fest när man plockar fram en flaska Krug! Det gäller även för den här årgången, men oväntat nog känns den här flaskan något mindre utvecklad än den jag drack 2013. Och inte lika fantastisk.

Betyg idag: 92(+)

Sannolikt bäst: 2020-2030

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar