Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 24 september 2015

Jacques Selosse Rosé

(chardonnay, pinot noir)

21 augusti 2015 (hemma)

Doft: Intensiv, stor, utvecklad, oxiderad, komplex och något kryddig doft med sherrytoner. Efter hand även brända toner. Först massor av körsbär, sedan jordgubbar, jäst, mineral, jord, rosor, mandlar och blodgrape.

Smak: Fantastiskt fyllig, bärig och något utvecklad smak. Så mycket underbar frukt och otroligt koncentrerad! Tydliga pinot-toner. Jag hittar röda bär, röda äpplen och söta toner av blodgrape.

Kommentar: Wow!  Mästaren från Avize har gjort det igen! Det här är tveklöst den bästa roséchampagne jag druckit. Kanske det bästa vinet någonsin! 98 är ett extremt högt betyg på min skala och det högsta betyget jag någonsin satt. Men samtidigt känns det nästan för lågt, för det här är så makalöst bra! Champagnen dracks ur stora rödvinsglas och allra bäst blir den efter 40-45 min i glaset, då temperaturen fått stiga upp mot 15-16 grader.

Jacques Selosse Rosé är en blandning av (mestadels) chardonnay från Avize och (röd) pinot noir från Ambonnay. Den är baserad på tre olika årgångar och i det här fallet handlar det sannolikt om 2007, 2006 och 2005. Min första instinkt var dock att det helt enkelt måste vara en del 2008 i den här utgåvan, men samstämmiga uppgifter talar för att det inte är det. Flaskan som för övrigt är riktigt vacker och otroligt stilren, blev degorgerad den 11 april 2014.

Det är fascinerande hur stor den här champagnen kan kännas redan idag! Det ska bli mycket intressant att se hur den kan utvecklas med några års lagring. Flaskan köpt hos Leisner Wine i Köpenhamn i juli 2015.

Betyg idag: 98

Sannolikt bäst: 2015-2025




  
Tillägg 2021-02-16: Korrigerat och uppdaterat text kring årgångsblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar