Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 augusti 2015

2005 House of Arras Grand Vintage

(69,2 % chardonnay, 30,8 % pinot noir)

18 juli 2015 (hemma)

Doft: Härligt utvecklad och brödig doft med inslag av rostade pinjenötter, rostat bröd, ek, vit choklad, smör och våt kofta.

Smak: Först ganska kartig, men efter lite mer än en timme börjar den öppna upp sig. Den känns då något utvecklad, torr, aningen fruktig och något bitter. Smak av gula äpplen, vit choklad, nötter och citrusskal. Senare även apelsin. Tre-fyra timmar efter att flaskan öppnades börjar den plötsligt kännas lite plattare. Det är en klar indikation på att vinet bör drickas ganska snart och att det inte finns så mycket lagringspotential!

Kommentar: Det här är ett mousserande vin från Tasmanien som blivit något av en favorit bland skribenterna på vinforumet finewines.se! Det är mycket bra och champagnelikt, men ska man vara kritisk saknar vinet det djup och den komplexitet som en riktigt bra champagne har. Det kan dock helt klart mäta sig med champagner i samma prisklass! Flaskan köpt på Systembolaget i mars 2015 för 289 kr.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2015-2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar